رئیس حزب نهضت اسلامی تاجیکستان در گفت‌وگو با فارس: مشکل انقلاب‌های اخیر فقدان رهبریست/ امام خمینی(ره

رئیس حزب نهضت اسلامی تاجیکستان در گفت‌وگو با فارس: مشکل انقلاب‌های اخیر فقدان رهبریست/ امام خمینی(ره) شخصیتی فراملی‌‌مذهبی بود

 
سایت خبرگزاری آکا بخش اخبار،آخرین خبرها قسمت اخبار

امروز

خبرگزاری فارس

- رئیس حزب نهضت اسلامی تاجیکستان در گفت‌وگو با فارس: مشکل انقلاب‌های اخیر فقدان رهبریست/ امام خمینی(ره) شخصیتی فراملی‌‌مذهبی بود

 


رئیس حزب نهضت اسلامی تاجیکستان در گفت‌وگو با فارس: مشکل انقلاب‌های اخیر فقدان رهبریست/ امام خمینی شخصیتی فراملی‌‌مذهبی بود


اخبار امروز خبرگزاری فارس - رئیس حزب نهضت اسلامی تاجیکستان در گفت‌وگو با فارس: مشکل انقلاب‌های اخیر فقدان رهبریست/ امام خمینی(ره) شخصیتی فراملی‌‌مذهبی بود

 

رئیس حزب نهضت اسلامی گفت: امام خمینی (ره) شخصیتی فراملی، فرامذهبی و فراجغرافیایی بودند و انقلاب‌های سال‌های اخیر کشورهای مسلمان به دلیل فقدان رهبری جامع نتوانستند، به صورت لازم و کارآمد به ثمر برسند.

 
 

«محی‌الدین کبیری»، رئیس حزب نهضت اسلامی و نماینده پارلمان تاجیکستان ضمن گفت‌وگو با خبرنگار فارس در دوشنبه، نقش امام راحل (ره) و انقلاب اسلامی در تاریخ معاصر و به خصوص در بیداری و هویت‌خواهی اسلامی مسلمانان جهان را بزرگ ارزیابی کرد.

وی گفت: هر مقدار که فاصله با زمان وقوع انقلاب اسلامی بیشتر می‌‌شود، اهمیت آن و به خصوص نقش رهبری حکیمانه امام خمینی (ره) بر تحولات پیچیده آن ایام برجسته‌تر به‌ نظر جلوه می‌کند.

کبیری با اشاره به وجود دیدگاه‌هایی در خصوص اینکه «دیگر زمان رهبری گذشته و دوران مدیران فرا رسیده است»، تصریح کرد:

حوادث

سال‌های اخیر جهان اسلام و به طور خاص تحولات مصر، تونس، لیبی، یمن و

سوریه

نشان داد که انقلاب‌های مردمی نمی‌توانند تنها با مدیریت به نتیجه برسند، بلکه نیاز به رهبری دارند. من معتقدم که اگر جهان اسلام رهبری مثل امام راحل (ره) می‌داشت، خیلی از قضایای کشورهای مسلمان و از جمله مصر،

سوریه

و افغانستان تا به این میزان بحرانی نمی‌شد.

بنابراین، تفاوت رهبری با مدیر در آن است که رهبری واقعی اسلامی محدود به ملت، مذهب و جغرافیای خاصی نبوده بلکه متعلق به همه مسلمان‌هاست. ولی مدیر می‌تواند متعلق به کشور و جغرافیای مشخص و کوچکی باشد. اندیشه و افکار رهبری واقعی با گذشت سال‌ها اهمیت خود را از دست نداده و همواره مورد توجه مردم قرار دارد که بدون تردید امام خمینی (ره) از جمله این‌گونه شخصیت‌های منحصر به فرد تاریخ معاصر بودند.

بیداری اسلامی کشورهای عربی نیاز به رهبری کارآمد دارد

رئیس حزب نهضت اسلامی تاجیکستان دفاع از دست‌آوردهای انقلاب و در مسیر پیشرفت‌های شگفت‌آور قرار گرفتن ایران را از دیگر ویژگی‌های رهبری جمهوری اسلامی دانست و تصریح کرد: حرکت حساب‌شده و حکیمانه‌ رهبری جمهوری اسلامی در برابر تحریم‌ها و سختی‌های زیادی که منشا خارجی داشتند، موجب حفظ و افزایش دست‌آوردها و ارزش‌های انقلابی شد در حالی که خیلی از ملت‌هایی که قبلا به آن‌ها اشاره شد در این مسیر ناکام ماندند. این امر حاکی از مردود بودن نظریه «گذر زمان رهبری و فرا رسیدن زمان مدیران» می‌باشد.

کبیری تجربه انقلاب اسلامی ایران را منحصر به فرد خواند و گفت: تنها بیداری و مطلع بودن ملت‌ها برای انجام یک حرکت عظیم و سرنوشت‌ساز کافی نیست بلکه رهبری است که می‌تواند از انحرافات در مسیر و هدف جلوگیری به عمل بیاورد. دقیقا امام راحل (ره) در چنین جایگاه بودند که راه ایشان

امروز

با اطمینان ادامه دارد.

همان‌گونه که اشاره کردم، انقلاب‌هایی که طی چند سال اخیر در کشورهای عربی رخ دادند با وجود داشتن مردم بیدار و آگاه، چون با فقدان رهبری مواجه بودند یا ناکام ماندند و یا به موفقیتی که انتظار می‌رفت، دست پیدا نکردند. یعنی بار دیگر بی‌پایه بودن این اندیشه و نظریه که در شرایط کنونی یک مدیر موفق (و یا یک ایده و اندیشه جمعی) می‌تواند جایگزین رهبری باشد، ثابت شد.

وی ادامه داد: حتی فاصله گرفتن برخی از مدیران از ماهیت اسلامی، داشتن این انقلاب‌ها و به جای بیداری اسلامی «بهار عربی» و یا «حرکت آزادی‌خواهی» نام گذاشتن به آن‌ها و به اصطلاح کمرنگ‌تر کردن رنگ و بوی اسلامی این حرکت‌ها، باز هم نتوانستند از چشیدن طعم تلخ شکست نجات پیدا کنند.

در نهایت به اصطلاح نه در بازار داخلی (مردمی) و نه در بازار اندیشه‌های لبرالی خریدار پیدا نکردند و به خاطر ماهیت اسلام‌خواهی داشتن تحولات سرکوب شدند.

به این دلیل است که می‌خواهم روی این نکته باز هم تاکید داشته باشم که هر مقداری فاصله ما با انقلاب اسلامی ایران و زمان زندگی امام خمینی (ره) بیشتر می‌شود، همان مقدار بر اهمیت موضوع پی می‌بریم و درک می‌کنیم که همواره مسلمانان نیازمند شخصیتی نظیر ایشان می‌باشند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



value=